Warunki uczestnictwa

I. Postanowienia ogólne
  1. Organizatorem turystyki, zgodnie z ustawą z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2139 z późn. zm., dalej: „ustawa o imprezach turystycznych”), jest firma Gąska Travel Bartosz Gęsior, zarejestrowana pod adresem ul. Świerkowa 2, 41-503 Chorzów. Przedsiębiorstwo widnieje w rejestrze organizatorów turystyki oraz podmiotów ułatwiających zakup powiązanych usług turystycznych. Numer NIP: 6272794075, REGON: 529506520. Kontakt z Organizatorem możliwy jest mailowo pod adresem: gaska.travel@outlook.com lub telefonicznie pod numerem: (+48) 728-809-898 (dalej: „Organizator”).

  2. Obowiązki i prawa Organizatora oraz uczestników wyjazdów (dalej: „Podróżnych”) określają niniejsze Warunki Uczestnictwa, a także przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm., dalej: „k.c.”), jak również zapisy ustawy o imprezach turystycznych.

  3. Użyte w niniejszym dokumencie określenia oznaczają:

    • Usługa Turystyczna – każda usługa spełniająca definicję z art. 4 pkt 1 ustawy o imprezach turystycznych;

    • Impreza Turystyczna – wyjazd turystyczny rozumiany zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy;

    • Umowa – umowa o udział w imprezie turystycznej zawarta pomiędzy Podróżnym a Organizatorem, w rozumieniu art. 4 pkt 3 ustawy;

    • Podróżny – osoba korzystająca z usług turystycznych w rozumieniu art. 4 ust. 6 ustawy.

  4. Opisy Imprez turystycznych umieszczone w serwisie gaskatravel.pl nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 § 1 k.c., lecz są jedynie zaproszeniem do zawarcia Umowy. Informacje te mają wyłącznie charakter orientacyjny i mogą ulec zmianom przed zawarciem Umowy. Zmiany te zostaną odpowiednio zakomunikowane Podróżnemu, zgodnie z wymogiem art. 40 ust. 3 ustawy o imprezach turystycznych.

  5. Organizator oraz Podróżny wymieniają się wszelkimi informacjami, oświadczeniami i dokumentami wymaganymi na podstawie ustawy o imprezach turystycznych lub Umowy, z potwierdzeniem ich otrzymania – w sposób właściwy dla ustalonego przez strony trwałego nośnika. Jeśli informacje te przekazywane są ustnie, powinny zostać również utrwalone na trwałym nośniku. W przypadku, gdy przepisy ustawy nakładają obowiązek użycia określonego typu nośnika informacji – zostanie zastosowany ten wskazany w przepisach ustawy.
Zawarcie Umowy

Umowa na udział w imprezie turystycznej organizowanej przez Organizatora (dalej zwana „Umową”) zostaje zawarta w chwili, gdy Podróżny wypełnia formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie gaskatravel.pll (dalej: „Formularz”) oraz dokonuje wpłaty zaliczki lub pełnej kwoty za udział w Imprezie turystycznej.

Przed zawarciem Umowy, Podróżnemu przekazywane są standardowe informacje określone w art. 39 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych, przy użyciu odpowiedniego formularza informacyjnego SFI (dalej: „formularz SFI”), który stanowi załącznik nr 1 lub 2 do wskazanej ustawy. Ponadto, Podróżny otrzymuje jasne, czytelne i zrozumiałe dane wymagane na podstawie art. 40 ust. 1 i 3 tej samej ustawy, które określane są jako „Informacje o Imprezie”, bez wprowadzania w błąd.

Organizator ma prawo aktualizować wcześniej przekazane informacje, o ile będzie to zgodne z art. 40 ust. 1 i 3 ustawy o imprezach turystycznych. Wszystkie takie zmiany muszą być przekazywane Podróżnemu w sposób przejrzysty i zrozumiały.

W sytuacji zawarcia Umowy za pośrednictwem strony gaskatravel.pl, Podróżny potwierdza, że zapoznał się z wymaganymi informacjami poprzez formularz SFI oraz że przed zawarciem Umowy zostały mu przekazane Informacje o Imprezie.

Po zawarciu Umowy lub niezwłocznie po tym zdarzeniu, Organizator przesyła Podróżnemu na wskazany adres e-mail kopię Umowy lub potwierdzenie jej zawarcia.

Przesłany dokument lub potwierdzenie zawierają Informacje o Imprezie przekazane wcześniej, pełny zakres ustaleń między stronami oraz dane zgodne z art. 42 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych.

Przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej Organizator dostarczy Podróżnemu niezbędne dokumenty, takie jak potwierdzenia, vouchery, bilety oraz informacje dotyczące godzin wyjazdu, ewentualnych odpraw, planowanych przystanków, przesiadek i przewidywanej godziny przyjazdu.

Zawarcie Umowy jest jednocześnie potwierdzeniem, że Podróżny zapoznał się z programem Imprezy oraz Warunkami Uczestnictwa. Wpłata zaliczki lub całkowitej opłaty za udział oznacza akceptację tych warunków.

W imprezie turystycznej mogą uczestniczyć nie tylko Podróżny, który zawarł Umowę, lecz także inne osoby wskazane przez niego w Formularzu. Podróżny ma prawo przenieść swoje prawa i obowiązki wynikające z Umowy na inną osobę oraz dokonać zmiany danych uczestników, o ile nie zmienia to liczby osób biorących udział. W takim przypadku musi poinformować Organizatora najpóźniej 7 dni przed planowanym rozpoczęciem Imprezy. W przypadku zmiany uczestnika, Podróżny jest zobowiązany zwrócić wszystkie dokumenty otrzymane od Organizatora.

Udział osoby niepełnoletniej w Imprezie wymaga potwierdzenia przez jej opiekuna prawnego. Rodzice lub opiekunowie prawni ponoszą odpowiedzialność za ewentualne szkody wyrządzone przez osoby małoletnie podczas trwania Imprezy.

III. Warunki płatności

Wszystkie ceny oferowane przez Organizatora mają charakter umowny i zawierają podatek od towarów i usług (VAT). Cena Imprezy turystycznej kalkulowana jest na podstawie aktualnych taryf, cenników, opłat oraz obowiązujących kursów walut. Należy pamiętać, że cena nie obejmuje kosztów związanych z uzyskaniem paszportu, wiz, wymaganych szczepień ochronnych, ani dodatkowych ubezpieczeń – ich organizacja i finansowanie leży po stronie Podróżnego.

Podróżny zobowiązany jest do uregulowania zaliczki lub pełnej opłaty za udział w Imprezie turystycznej w ciągu 48 godzin od momentu otrzymania wiadomości e-mail od Organizatora potwierdzającej dokonanie rezerwacji. W przypadku, gdy rezerwacja następuje na mniej niż 3 dni przed planowanym rozpoczęciem Imprezy, Podróżny ma obowiązek wpłaty całej kwoty w terminie 5 godzin od chwili otrzymania wiadomości e-mail z potwierdzeniem rezerwacji. Niedokonanie wpłaty w wyznaczonych terminach skutkuje automatycznym anulowaniem rezerwacji.

Jeżeli podczas zawierania Umowy Podróżny wnosi tylko zaliczkę, jest on zobowiązany do dopłaty pozostałej części ceny w terminie wskazanym w Umowie.

Organizator zastrzega sobie prawo do rozwiązania Umowy z Podróżnym, jeśli wymagane płatności nie wpłyną na konto bankowe Organizatora w określonych terminach.

W przypadku Imprez turystycznych, których ceny wyrażone są w walutach innych niż złoty polski, kwota do zapłaty przeliczana jest na PLN według kursu sprzedaży danej waluty ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu dokonania dopłaty do pełnej wartości Imprezy.

Ewentualne zwroty środków realizowane będą wyłącznie na wskazany przez Podróżnego numer rachunku bankowego lub za pomocą przekazu pocztowego wysłanego na adres zamieszczony w Formularzu.

Podróżny dokonujący rezerwacji Imprezy turystycznej (czyli pierwsza osoba wpisana w Formularzu) przejmuje pełną odpowiedzialność za zapłatę całkowitej ceny Imprezy za wszystkie osoby wskazane w Formularzu. Ponadto zobowiązuje się do przekazywania im wszelkich informacji oraz oświadczeń otrzymanych od Organizatora, a także do kontaktowania się z Organizatorem w imieniu wszystkich uczestników w sprawach dotyczących Imprezy turystycznej.

IV. Zmiany świadczeń przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej

Organizator zastrzega sobie możliwość wprowadzenia drobnych modyfikacji do warunków Umowy przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej, pod warunkiem uprzedniego poinformowania o tym Podróżnego w sposób przejrzysty, zrozumiały i jednoznaczny – przy użyciu trwałego nośnika, zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych.

Jeśli jednak przed rozpoczęciem Imprezy Organizator będzie zmuszony do zmiany kluczowych elementów świadczenia, zgodnie z art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy, lub nie będzie mógł zrealizować szczególnych wymagań, które zostały wcześniej uzgodnione i zaakceptowane w Umowie (na mocy art. 46 ust. 2 pkt 2 ustawy), ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym Podróżnego za pomocą trwałego nośnika. W takiej sytuacji Organizator może jednocześnie zaproponować Podróżnemu alternatywną Imprezę turystyczną, o ile jest to możliwe, o standardzie nie niższym niż pierwotnie oferowany.

W wiadomości zawierającej informację o zmianach, o której mowa powyżej, Organizator musi poinformować Podróżnego o następujących kwestiach:

  • zakresie zmian w Umowie oraz ewentualnym wpływie tych zmian na końcową cenę Imprezy;

  • terminie, w którym Podróżny powinien podjąć decyzję i powiadomić Organizatora o tym, czy:

    • akceptuje zaproponowane zmiany,

    • rezygnuje z udziału w Imprezie i domaga się zwrotu wszystkich uiszczonych wpłat, bez naliczania opłaty za odstąpienie,

    • lub też odstępuje od Umowy i wybiera zaproponowaną Imprezę zastępczą;

  • prawie do odstąpienia od Umowy wraz ze zwrotem wszystkich uiszczonych kwot i bez obowiązku ponoszenia opłat w przypadku, gdy Podróżny nie udzieli odpowiedzi w wyznaczonym terminie;

  • szczegółach Imprezy zastępczej oraz jej cenie, o ile taka została zaproponowana.

W sytuacji, gdy zmiany w Umowie lub oferowana Impreza zastępcza skutkują obniżeniem jakości lub kosztów uczestnictwa, Podróżnemu przysługuje prawo do stosownego obniżenia ceny. Jeżeli Podróżny zdecyduje się na rozwiązanie Umowy zgodnie z powyższymi warunkami, Organizator zobowiązany jest zwrócić wszystkie wpłacone środki nie później niż w ciągu 14 (czternastu) dni od dnia rozwiązania Umowy. W takim przypadku Podróżny nie ponosi żadnych kosztów związanych z odstąpieniem od Umowy. W odniesieniu do tej procedury odpowiednie zastosowanie mają postanowienia rozdziału XI niniejszych Warunków Uczestnictwa.

Zmiana przewoźnika lotniczego, godziny odlotów i przylotów, a także godzin wyjazdów lub powrotów – pod warunkiem, że nie wpływają one na ilość świadczeń – nie są uznawane za zmianę istotnych cech Imprezy turystycznej w rozumieniu art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy o imprezach turystycznych.

V. Zmiany świadczeń po rozpoczęciu Imprezy turystycznej

Jeśli któraś z Usług Turystycznych nie jest realizowana zgodnie z postanowieniami Umowy, Podróżny ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym Organizatora (szczegółowe zasady zawarte są w rozdziale X niniejszych Warunków Uczestnictwa).

Organizator podejmuje działania mające na celu usunięcie zaistniałej niezgodności, chyba że jest to niemożliwe lub wiązałoby się z kosztami, które byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do stopnia niezgodności oraz wartości świadczonych Usług Turystycznych. W sytuacji, gdy niezgodność nie zostanie usunięta, mają zastosowanie odpowiednie przepisy rozdziałów X i XI Warunków Uczestnictwa oraz regulacje ustawy o imprezach turystycznych.

W przypadku, gdy powrót Podróżnego do kraju nie może być zapewniony zgodnie z Umową z powodu wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, Organizator pokrywa koszty koniecznego zakwaterowania Podróżnego. Zakwaterowanie to, w miarę dostępności, powinno odpowiadać kategorii określonej w Umowie i jest zapewniane na okres do trzech (3) nocy.

Ograniczenie dotyczące maksymalnego czasu zapewniania niezbędnego zakwaterowania, o którym mowa powyżej, nie obowiązuje w odniesieniu do osób z ograniczoną sprawnością ruchową, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r., dotyczącego praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą (Dz. Urz. UE L 204 z 26.07.2006, str. 1). Dotyczy to także osób towarzyszących tym osobom, kobiet w ciąży, osób poniżej 18 roku życia podróżujących bez opieki oraz osób wymagających szczególnej opieki medycznej, pod warunkiem, że Organizator został poinformowany o ich sytuacji przynajmniej 48 godzin przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej.

VI. Odwołanie Imprezy turystycznej
  1. Ponieważ Organizator zajmuje się organizacją grupowych Imprez turystycznych, ma prawo rozwiązać Umowę i zwrócić Podróżnemu wszystkie wpłaty dokonane z tytułu udziału w Imprezie turystycznej, bez obowiązku wypłaty dodatkowego odszkodowania czy zadośćuczynienia, w przypadku gdy:

  1. a) nie zostanie osiągnięta wymagana minimalna liczba uczestników, określona jako minimum grupy, przy czym terminy odwołania są następujące:
  • 20 (słownie: dwadzieścia) dni przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej trwającej dłużej niż 6 (słownie: sześć) dni,

  • 7 (słownie: siedem) dni przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej o czasie trwania od 2 do 6 (słownie: od dwóch do sześciu) dni,

  • 48 (słownie: czterdzieści osiem) godzin przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej trwającej krócej niż 2 (słownie: dwa) dni;

  1. b) wystąpią nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności, a Organizator poinformuje Podróżnego o rozwiązaniu Umowy niezwłocznie przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej.
  1. W przypadkach wskazanych w punkcie 1 Organizator zwraca Podróżnemu wpłaty dokonane na podstawie Umowy w terminie do 14 (słownie: czternaście) dni od daty jej rozwiązania.

  2. Jeżeli Impreza turystyczna zostanie odwołana z powodu nieosiągnięcia wymaganego minimum grupy, o czym mowa w punkcie 1 lit. a), Podróżny zostanie poinformowany za pomocą dostępnego środka komunikacji.




VII. Rezygnacja z Imprezy turystycznej
 
  1. Przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej Podróżny ma możliwość zrezygnowania z Imprezy turystycznej. Oświadczenie o rezygnacji z Imprezy turystycznej Podróżny jest zobowiązany złożyć w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku na adres Organizatora wskazany w art. 1 ust. 1 niniejszych Warunków Uczestnictwa.
  2. W razie odstąpienia od Umowy Podróżny jest zobowiązany do zapłacenia na rzecz Organizatora opłaty za odstąpienie od Umowy określanej i pobieranej przez Organizatora zgodnie z przepisami art. 47 ust. 2 ustawy o imprezach turystycznych.
  3. Do kalkulacji ostatecznie poniesionych kosztów Organizatora może przystąpić dopiero po dacie końcowej wyjazdu i rozliczeniu kosztów Imprezy turystycznej, z której Podróżny nie skorzystał.
  4. Organizator w terminie 14 (słownie: czternaście) dni od rozwiązania Umowy dokona zwrotu Podróżnemu zapłaconej kwoty za Imprezę turystyczną pomniejszonej o opłatę za odstąpienie od Umowy, obliczoną na podstawie kosztów znanych w dniu rozwiązania Umowy. Jeżeli po kalkulacji ostatecznie poniesionych kosztów zajdzie konieczność zwrócenia Podróżnemu części opłaty – Organizator niezwłocznie zwróci Podróżnemu należną kwotę.
  5. Powyższe postanowienia niniejszego paragrafu nie mają zastosowania w przypadku, gdy Ustawa stanowi, iż odstąpienie przez Podróżnego od Umowy lub jej rozwiązanie przez Podróżnego następuje bez opłaty.
  6. Do chwili rozpoczęcia imprezy turystycznej Podróżny ma prawo przenieść na osobę trzecią prawa i obowiązki wynikające z Umowy. Osoba zastępująca powinna spełniać wszystkie wymogi konieczne do uczestnictwa w Imprezie turystycznej. Podróżny zobowiązany jest do poinformowania Organizatora o zmianie Podróżnego Imprezy turystycznej, na piśmie, pod rygorem nieważności, przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej. Opłata manipulacyjna przy zmianie Podróżnego wynosi 100 zł za osobę. Opłata ta stanowi równowartość kosztów poniesionych przez Organizatora z tytułu dokonanych zmian. Podróżny może zwrócić się do Organizatora o przedstawienie indywidualnych wyliczeń poniesionych kosztów w związku z dokonaną zmianą. Za pokrycie kosztów Imprezy turystycznej i kosztów dodatkowych, powstałych poprzez zmianę osoby zastępującej, odpowiadają solidarnie: Podróżny i osoba zastępująca.
  7. Wszelkie opłaty manipulacyjne, związane z rezygnacją i zmianą Umowy, jak również opłaty za indywidualny przebieg Imprezy turystycznej, są natychmiast wymagalne.


VIII. Ubezpieczenie Podróżnych oraz ubezpieczenia dodatkowe

Organizator zapewnia Podróżnemu podstawowe ubezpieczenie, jednak ze względu na jego ograniczony zakres Podróżny powinien samodzielnie zdecydować o wykupieniu dodatkowego ubezpieczenia, jeśli zajdzie taka potrzeba. Realizacja świadczeń wynikających z polisy ubezpieczeniowej leży wyłącznie po stronie ubezpieczyciela. Organizator oraz inne biura nie pełnią roli pośrednika w wypłacie odszkodowań ani nie mają wpływu na decyzje ubezpieczyciela dotyczące ewentualnej odmowy wypłaty świadczeń.

IX. Obowiązkowa, ustawowa gwarancja Organizatora

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o imprezach turystycznych, Organizator posiada zabezpieczenie finansowe w formie gwarancji ubezpieczeniowej wystawionej przez Signal Iduna. Kontakt do ubezpieczyciela to:

SIGNAL IDUNA Polska TU S.A.

Regionalne Centrum Obsługi Ubezpieczeń

Sokolska 65

40-087 Katowice

tel. +48 32 3511784

mobile: + 48 604 795 014

infolinia +48 22 50 56 506

(dalej „Ubezpieczyciel”). W razie problemów z realizacją usług z powodu niewypłacalności Organizatora, Podróżni mają prawo kontaktować się z ubezpieczycielem lub, jeśli to konieczne, z właściwym organem — Marszałkiem Województwa opolskiego, którego adres to Katowice, ul. Dąbrowskiego 23 (Adres do korespondencji : Katowice, ul. Ligonia 46)

Ubezpieczenie obejmuje sytuacje, gdy Organizator, mimo obowiązku, nie zapewni powrotu do kraju lub nie zwróci wpłat wniesionych przez Podróżnych w przypadku niewykonania umowy. W takich sytuacjach Podróżny powinien niezwłocznie zgłosić się do Ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel powiadamia właściwego marszałka województwa, a następnie wypłaca zaliczkę na pokrycie kosztów powrotu Podróżnych do kraju w ciągu maksymalnie trzech dni roboczych, licząc od dnia otrzymania pisemnej dyspozycji od marszałka lub wskazanej przez niego jednostki.

Wypłata środków z gwarancji ubezpieczeniowej obejmuje:
a) pokrycie kosztów powrotu Podróżnego z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego miejsca powrotu,
b) zwrot wpłat dokonanych na poczet imprezy turystycznej,
c) zwrot części wpłat wniesionych za imprezę turystyczną.




X. Reklamacje
  1.  Podróżny ma obowiązek poinformować Organizatora lub przedstawiciela Organizatora w miejscu realizacji Imprezy turystycznej o wszelkich niezgodnościach stwierdzonych w trakcie realizacji Imprezy turystycznej. W przypadku stwierdzenia niedogodności Podróżny ma prawo do złożenia reklamacji w postaci papierowej listownie na adres Organizatora lub elektronicznie e-mailem na adres: gaska.travel@outlook.com 
  2. Reklamacja powinna zawierać dane umożliwiające identyfikację Podróżnego i Imprezy turystycznej, w której uczestniczył (w tym m.in. numer Umowy oraz datę Imprezy turystycznej albo w miarę możliwości jedynie kopię zawartej Umowy), przedmiot reklamacji, wskazanie niezgodności oraz określenie żądań. Reklamacja powinna zostać złożona w terminie nie dłuższym niż 30 (słownie: trzydzieści) dni od dnia zakończenia Imprezy turystycznej.
  3. Jeżeli reklamacja złożona zostanie po terminie, o którym mowa w ust. 2 powyżej, Organizator uprawniony jest do uznania jej za bezskuteczną. Nie uchybia to jednak ani nie ogranicza uprawnień Podróżnego do dochodzenia roszczeń na drodze sądowej przed upływem okresu przedawnienia, wynoszącego 3 (słownie: trzy) lata.
  4.  Podróżny, w trakcie rozpatrywania reklamacji przez Organizatora powinien zapewnić współpracę z Organizatorem w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia reklamacji. 
  5.  Odpowiedź na reklamację zostanie udzielona Podróżnemu w terminie 30 (słownie: trzydzieści) dni od momentu jej otrzymania przez Organizatora. Odpowiedź na reklamację zostanie udzielona w takiej samej formie w jakiej została złożona. Termin na odpowiedź uznaje się za zachowany, jeżeli w ostatnim dniu powyższego terminu reklamacja została wysłana listownie lub drogą mailową zgodnie z ust. 1 powyżej.
  6. Reklamacje dotyczące przelotu do/z miejsca docelowego oraz bagażu zniszczonego lub uszkodzonego w czasie przelotu samolotem podlegają uregulowaniom Konwencji o ujednostajnieniu niektórych prawideł, dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, podpisanej w Warszawie dnia 12 października 1929 r. z późniejszymi zmianami i aneksami, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz. Urz. UE L 46 z 17.02.2004, str. 1) oraz ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1183 z późn. zm.). Zgodnie z tymi regulacjami pasażer (posiadający imiennie wystawiony bilet) ma prawo złożyć reklamację do przedstawicielstwa właściwej linii lotniczej, a w przypadku wyczerpania drogi reklamacyjnej – skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ul. Marcina Flisa 2, 02- 247 Warszawa).
  7. Reklamacje związane z ubezpieczeniem podróżnym można zgłaszać do Ubezpieczyciela: Aktualne dane teleadresowe ubezpieczyciela oraz szczegóły dotyczące postępowania reklamacyjnego znajdują się na stronie internetowej signal-iduna.pl.
XI. Odpowiedzialność Organizatora

Organizator odpowiada za realizację Usług Turystycznych objętych Umową, niezależnie od tego, czy wykonuje je sam, czy też za pośrednictwem innych dostawców usług turystycznych. Jeżeli przepisy szczególne ograniczają zakres lub warunki odpowiedzialności dostawców tych usług, takie same ograniczenia odnoszą się również do Organizatora.

Podróżnemu przysługuje prawo do obniżenia ceny za każdy okres, w którym wystąpiła niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznie przez Podróżnego (działaniem lub zaniechaniem). W tej kwestii mają zastosowanie także postanowienia zawarte w par. VI niniejszych Warunków Uczestnictwa.

Kwoty związane z obniżką ceny, odszkodowaniem lub zadośćuczynieniem, o których mowa powyżej, będą odpowiednio pomniejszane, jeśli Podróżny skorzystał już z odszkodowania lub obniżki ceny wynikającej z przepisów takich jak rozporządzenie (WE) nr 261/2004 dotyczące praw pasażerów lotniczych, rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 dotyczące praw pasażerów kolejowych, rozporządzenie (WE) nr 392/2009 odnoszące się do przewoźników morskich, rozporządzenie (UE) nr 1177/2010 dotyczące przewozu morskiego i śródlądowego oraz rozporządzenie (UE) nr 181/2011 dotyczące przewozu autobusowego i autokarowego, a także innych właściwych przepisów.

Organizator nie ponosi odpowiedzialności za niezgodności z Umową, jeśli wykaże, że ich przyczyną była wyłącznie wina Podróżnego lub osoby trzeciej niezwiązanej z realizacją Usług Turystycznych, których nie dało się przewidzieć lub uniknąć, albo że niezgodności wynikły z nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności.

Organizator nie odpowiada za Podróżnych, którzy zrezygnują z uczestnictwa w Imprezie turystycznej w jej trakcie, chyba że rezygnacja nastąpiła z powodów określonych w par. VI niniejszych Warunków Uczestnictwa oraz przepisach ustawy o imprezach turystycznych. Organizator nie gwarantuje także miejsca w środku transportu (np. busie, autokarze, samolocie) w przypadku, gdy Podróżny samowolnie, bez zgody Organizatora, zmieni miejsce wsiadania lub wylotu.

Organizator nie ponosi odpowiedzialności za odmowę wjazdu Podróżnego do danego kraju przez odpowiednie służby graniczne lub imigracyjne, jeśli wynika to wyłącznie z działań lub zaniechań tych służb i nie jest zawinione przez Organizatora. W takich przypadkach mają zastosowanie również postanowienia pkt XII niniejszych Warunków Uczestnictwa.

Organizator nie odpowiada za utratę lub uszkodzenie bagażu, jeżeli powstały one z winy Podróżnego lub osoby trzeciej niezwiązanej z realizacją usług turystycznych, albo były skutkiem nieuniknionych, nadzwyczajnych okoliczności.

Organizator nie bierze odpowiedzialności za zmiany programu imprezy turystycznej dokonane na życzenie i za zgodą Podróżnego, jak również nie odpowiada za umowy zawierane przez Podróżnego z podmiotami trzecimi w miejscu pobytu bez pośrednictwa Organizatora.

Odpowiedzialność Organizatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Usług Turystycznych podczas imprezy jest ograniczona do trzykrotności ceny imprezy turystycznej. Nie dotyczy to jednak szkód na osobie ani szkód powstałych z umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa Organizatora.

Ponadto, odpowiedzialność Organizatora jest ograniczona zgodnie z postanowieniami umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

XII. Obowiązki Organizatora

Przed zawarciem Umowy Organizator ma obowiązek przekazać Podróżnemu informacje wskazane w art. 40 ustawy o imprezach turystycznych.

Organizator musi także poinformować Podróżnego o szczególnych zagrożeniach dla zdrowia lub życia związanych z miejscem planowanej Imprezy turystycznej oraz o możliwości wykupienia odpowiedniego ubezpieczenia z tym związanego.

Od dnia 16 lipca 2006 r., zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 grudnia 2005 r., dotyczącym wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych objętych zakazem świadczenia usług oraz obowiązkiem informowania pasażerów o tożsamości przewoźnika lotniczego, Organizator zobowiązany jest do poinformowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tym, kto będzie realizował przewóz. Jeśli w dniu zawarcia Umowy przewoźnik nie jest jeszcze znany, Organizator tymczasowo poda nazwę przypuszczalnego przewoźnika. Po ustaleniu ostatecznego przewoźnika, Organizator niezwłocznie poinformuje o tym Podróżnego. Również w przypadku zmiany przewoźnika po zawarciu Umowy, Podróżny zostanie o tym natychmiast powiadomiony. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany linii lotniczych i numerów lotów, co może skutkować także zmianą rozkładu przelotów.

W sytuacji, gdy Podróżny znajdzie się w trudnej sytuacji, na przykład gdy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności nie jest możliwe zapewnienie mu powrotu do kraju zgodnie z Umową, Organizator niezwłocznie udzieli mu stosownej pomocy. Pomoc ta obejmuje przede wszystkim przekazanie informacji dotyczących świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych oraz wsparcia konsularnego, a także pomoc w korzystaniu ze środków komunikacji na odległość (w tym elektronicznej) oraz wsparcie w uzyskaniu świadczeń zastępczych. W tym zakresie mają zastosowanie również postanowienia pkt V niniejszych Warunków Uczestnictwa.

Organizator może jednakże zażądać opłaty za udzielenie tej pomocy, jeśli trudna sytuacja powstała z wyłącznej, umyślnej winy Podróżnego lub w wyniku jego rażącego niedbalstwa. Wysokość takiej opłaty nie może przekraczać rzeczywistych kosztów poniesionych przez Organizatora.



XIII. Odpowiedzialność, prawa i obowiązki Podróżnego

Podróżny jest odpowiedzialny za naprawienie szkód wyrządzonych Organizatorowi, innym uczestnikom wyjazdu, hotelom, apartamentom, liniom lotniczym oraz innym podobnym podmiotom. Odpowiada również za uszkodzenia przedmiotów należących do tych podmiotów.

Podróżny ponosi odpowiedzialność materialną za szkody, które powstały z jego winy lub z powodu niedostatecznego nadzoru nad osobami, za które jest odpowiedzialny, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach Kodeksu cywilnego.

Podróżny ma prawo do świadczeń zapewnionych przez Organizatora zgodnie z Umową. W trakcie trwania Imprezy turystycznej może korzystać z fachowej pomocy oraz opieki przedstawicieli Organizatora.

Zawierając Umowę, Podróżny zobowiązuje się do:

  • przestrzegania przepisów paszportowych, celnych, zdrowotnych oraz innych regulacji obowiązujących w kraju, z którego wyrusza oraz do którego się udaje. Wszelkie koszty wynikające z nieprzestrzegania tych przepisów pokrywa Podróżny;

  • posiadania ważnych dokumentów podróży, takich jak paszport (w przypadku wyjazdu do krajów spoza UE) oraz paszport lub dowód osobisty (w przypadku krajów UE), a także ewentualnej wizy turystycznej; obowiązek posiadania ważnych dokumentów dotyczy także dzieci bez względu na ich wiek;

  • stosowania się do wskazówek i zaleceń przedstawicieli lub pracowników Organizatora, które są niezbędne do prawidłowej realizacji Umowy;

  • przestrzegania postanowień Umowy dotyczących transportu, w szczególności bezwzględnego respektowania określonych miejsc i godzin zbiórek;

  • przestrzegania regulaminów obowiązujących u przewoźników, w hotelach oraz innych miejscach świadczenia Usług Turystycznych objętych Umową, szczególnie w zakresie porządku i bezpieczeństwa, a także stosowania się do poleceń personelu tych miejsc;

  • przestrzegania przepisów celnych i dewizowych obowiązujących w Polsce oraz krajach tranzytowych i docelowych;

  • uiszczenia wszelkich lokalnych opłat podczas pobytu (np. podatków lokalnych, opłat klimatycznych, kaucji, opłat za korzystanie z telefonu w hotelu, minibaru itp.), pod rygorem ewentualnych roszczeń ze strony Organizatora.
 
XIV. Postanowienia końcowe

W sprawach nieuregulowanych w niniejszych Warunkach Uczestnictwa mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o imprezach turystycznych.

W przypadku powstania sporów strony będą dążyć do ich rozwiązania na drodze polubownej. Korzystanie z pozasądowych metod rozstrzygania reklamacji i dochodzenia roszczeń jest dobrowolne. Postanowienia tego paragrafu mają charakter informacyjny i nie nakładają na Podróżnego ani Organizatora obowiązku korzystania z tych pozasądowych procedur.

Organizator zobowiązany jest poinformować pisemnie lub za pomocą innego trwałego nośnika o swojej zgodzie lub odmowie udziału w postępowaniu dotyczącym pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, jeśli reklamacja złożona przez konsumenta nie została rozwiązana. Zasady przeprowadzania takich postępowań oraz obowiązki przedsiębiorców w tym zakresie regulują odrębne przepisy prawa, w tym w szczególności ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U. 2016, poz. 1823) oraz regulacje stosowane przez właściwe podmioty zajmujące się rozstrzyganiem sporów konsumenckich.

Szczegółowe informacje o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń przez Podróżnego-konsumenta oraz o zasadach dostępu do tych procedur można znaleźć w siedzibach i na stronach internetowych powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów, organizacji społecznych zajmujących się ochroną konsumentów, Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, a także na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod adresem: https://www.uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi jawny rejestr podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowań w sprawach pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich.

Podróżny będący konsumentem ma między innymi prawo zwrócić się do stałego polubownego sądu konsumenckiego (zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej) z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu wynikającego z zawartej Umowy. Może także wystąpić do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej (na podstawie art. 36 tej samej ustawy) o wszczęcie mediacji w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu z Organizatorem.

Podróżny może również uzyskać bezpłatną pomoc w rozstrzyganiu sporu, zwracając się do powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub do organizacji społecznych zajmujących się ochroną praw konsumentów (np. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).

Dodatkowo, skargę można złożyć za pośrednictwem platformy internetowej ODR dostępnej pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr/, która jest również źródłem informacji na temat różnych form pozasądowego rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami.

Niniejsze Warunki Uczestnictwa obowiązują dla Imprez realizowanych od dnia 22 sierpnia 2025 roku.

Bądź na bieżąco

Jesteśmy tu, aby spełniać Twoje marzenia o wyjątkowych podróżach! Napisz do nas lub zadzwoń- z radością pomożemy stworzyć Ci niezapomniane wspomnienia!

© 2023 Gąska Travel. Realizacja: Oliwia W.