Umowa na udział w imprezie turystycznej organizowanej przez Organizatora (dalej zwana „Umową”) zostaje zawarta w chwili, gdy Podróżny wypełnia formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie gaskatravel.pll (dalej: „Formularz”) oraz dokonuje wpłaty zaliczki lub pełnej kwoty za udział w Imprezie turystycznej.
Przed zawarciem Umowy, Podróżnemu przekazywane są standardowe informacje określone w art. 39 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych, przy użyciu odpowiedniego formularza informacyjnego SFI (dalej: „formularz SFI”), który stanowi załącznik nr 1 lub 2 do wskazanej ustawy. Ponadto, Podróżny otrzymuje jasne, czytelne i zrozumiałe dane wymagane na podstawie art. 40 ust. 1 i 3 tej samej ustawy, które określane są jako „Informacje o Imprezie”, bez wprowadzania w błąd.
Organizator ma prawo aktualizować wcześniej przekazane informacje, o ile będzie to zgodne z art. 40 ust. 1 i 3 ustawy o imprezach turystycznych. Wszystkie takie zmiany muszą być przekazywane Podróżnemu w sposób przejrzysty i zrozumiały.
W sytuacji zawarcia Umowy za pośrednictwem strony gaskatravel.pl, Podróżny potwierdza, że zapoznał się z wymaganymi informacjami poprzez formularz SFI oraz że przed zawarciem Umowy zostały mu przekazane Informacje o Imprezie.
Po zawarciu Umowy lub niezwłocznie po tym zdarzeniu, Organizator przesyła Podróżnemu na wskazany adres e-mail kopię Umowy lub potwierdzenie jej zawarcia.
Przesłany dokument lub potwierdzenie zawierają Informacje o Imprezie przekazane wcześniej, pełny zakres ustaleń między stronami oraz dane zgodne z art. 42 ust. 4 ustawy o imprezach turystycznych.
Przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej Organizator dostarczy Podróżnemu niezbędne dokumenty, takie jak potwierdzenia, vouchery, bilety oraz informacje dotyczące godzin wyjazdu, ewentualnych odpraw, planowanych przystanków, przesiadek i przewidywanej godziny przyjazdu.
Zawarcie Umowy jest jednocześnie potwierdzeniem, że Podróżny zapoznał się z programem Imprezy oraz Warunkami Uczestnictwa. Wpłata zaliczki lub całkowitej opłaty za udział oznacza akceptację tych warunków.
W imprezie turystycznej mogą uczestniczyć nie tylko Podróżny, który zawarł Umowę, lecz także inne osoby wskazane przez niego w Formularzu. Podróżny ma prawo przenieść swoje prawa i obowiązki wynikające z Umowy na inną osobę oraz dokonać zmiany danych uczestników, o ile nie zmienia to liczby osób biorących udział. W takim przypadku musi poinformować Organizatora najpóźniej 7 dni przed planowanym rozpoczęciem Imprezy. W przypadku zmiany uczestnika, Podróżny jest zobowiązany zwrócić wszystkie dokumenty otrzymane od Organizatora.
Udział osoby niepełnoletniej w Imprezie wymaga potwierdzenia przez jej opiekuna prawnego. Rodzice lub opiekunowie prawni ponoszą odpowiedzialność za ewentualne szkody wyrządzone przez osoby małoletnie podczas trwania Imprezy.
Wszystkie ceny oferowane przez Organizatora mają charakter umowny i zawierają podatek od towarów i usług (VAT). Cena Imprezy turystycznej kalkulowana jest na podstawie aktualnych taryf, cenników, opłat oraz obowiązujących kursów walut. Należy pamiętać, że cena nie obejmuje kosztów związanych z uzyskaniem paszportu, wiz, wymaganych szczepień ochronnych, ani dodatkowych ubezpieczeń – ich organizacja i finansowanie leży po stronie Podróżnego.
Podróżny zobowiązany jest do uregulowania zaliczki lub pełnej opłaty za udział w Imprezie turystycznej w ciągu 48 godzin od momentu otrzymania wiadomości e-mail od Organizatora potwierdzającej dokonanie rezerwacji. W przypadku, gdy rezerwacja następuje na mniej niż 3 dni przed planowanym rozpoczęciem Imprezy, Podróżny ma obowiązek wpłaty całej kwoty w terminie 5 godzin od chwili otrzymania wiadomości e-mail z potwierdzeniem rezerwacji. Niedokonanie wpłaty w wyznaczonych terminach skutkuje automatycznym anulowaniem rezerwacji.
Jeżeli podczas zawierania Umowy Podróżny wnosi tylko zaliczkę, jest on zobowiązany do dopłaty pozostałej części ceny w terminie wskazanym w Umowie.
Organizator zastrzega sobie prawo do rozwiązania Umowy z Podróżnym, jeśli wymagane płatności nie wpłyną na konto bankowe Organizatora w określonych terminach.
W przypadku Imprez turystycznych, których ceny wyrażone są w walutach innych niż złoty polski, kwota do zapłaty przeliczana jest na PLN według kursu sprzedaży danej waluty ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w dniu dokonania dopłaty do pełnej wartości Imprezy.
Ewentualne zwroty środków realizowane będą wyłącznie na wskazany przez Podróżnego numer rachunku bankowego lub za pomocą przekazu pocztowego wysłanego na adres zamieszczony w Formularzu.
Podróżny dokonujący rezerwacji Imprezy turystycznej (czyli pierwsza osoba wpisana w Formularzu) przejmuje pełną odpowiedzialność za zapłatę całkowitej ceny Imprezy za wszystkie osoby wskazane w Formularzu. Ponadto zobowiązuje się do przekazywania im wszelkich informacji oraz oświadczeń otrzymanych od Organizatora, a także do kontaktowania się z Organizatorem w imieniu wszystkich uczestników w sprawach dotyczących Imprezy turystycznej.
Organizator zastrzega sobie możliwość wprowadzenia drobnych modyfikacji do warunków Umowy przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej, pod warunkiem uprzedniego poinformowania o tym Podróżnego w sposób przejrzysty, zrozumiały i jednoznaczny – przy użyciu trwałego nośnika, zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych.
Jeśli jednak przed rozpoczęciem Imprezy Organizator będzie zmuszony do zmiany kluczowych elementów świadczenia, zgodnie z art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy, lub nie będzie mógł zrealizować szczególnych wymagań, które zostały wcześniej uzgodnione i zaakceptowane w Umowie (na mocy art. 46 ust. 2 pkt 2 ustawy), ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym Podróżnego za pomocą trwałego nośnika. W takiej sytuacji Organizator może jednocześnie zaproponować Podróżnemu alternatywną Imprezę turystyczną, o ile jest to możliwe, o standardzie nie niższym niż pierwotnie oferowany.
W wiadomości zawierającej informację o zmianach, o której mowa powyżej, Organizator musi poinformować Podróżnego o następujących kwestiach:
W sytuacji, gdy zmiany w Umowie lub oferowana Impreza zastępcza skutkują obniżeniem jakości lub kosztów uczestnictwa, Podróżnemu przysługuje prawo do stosownego obniżenia ceny. Jeżeli Podróżny zdecyduje się na rozwiązanie Umowy zgodnie z powyższymi warunkami, Organizator zobowiązany jest zwrócić wszystkie wpłacone środki nie później niż w ciągu 14 (czternastu) dni od dnia rozwiązania Umowy. W takim przypadku Podróżny nie ponosi żadnych kosztów związanych z odstąpieniem od Umowy. W odniesieniu do tej procedury odpowiednie zastosowanie mają postanowienia rozdziału XI niniejszych Warunków Uczestnictwa.
Zmiana przewoźnika lotniczego, godziny odlotów i przylotów, a także godzin wyjazdów lub powrotów – pod warunkiem, że nie wpływają one na ilość świadczeń – nie są uznawane za zmianę istotnych cech Imprezy turystycznej w rozumieniu art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy o imprezach turystycznych.
Jeśli któraś z Usług Turystycznych nie jest realizowana zgodnie z postanowieniami Umowy, Podróżny ma obowiązek niezwłocznie poinformować o tym Organizatora (szczegółowe zasady zawarte są w rozdziale X niniejszych Warunków Uczestnictwa).
Organizator podejmuje działania mające na celu usunięcie zaistniałej niezgodności, chyba że jest to niemożliwe lub wiązałoby się z kosztami, które byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do stopnia niezgodności oraz wartości świadczonych Usług Turystycznych. W sytuacji, gdy niezgodność nie zostanie usunięta, mają zastosowanie odpowiednie przepisy rozdziałów X i XI Warunków Uczestnictwa oraz regulacje ustawy o imprezach turystycznych.
W przypadku, gdy powrót Podróżnego do kraju nie może być zapewniony zgodnie z Umową z powodu wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, Organizator pokrywa koszty koniecznego zakwaterowania Podróżnego. Zakwaterowanie to, w miarę dostępności, powinno odpowiadać kategorii określonej w Umowie i jest zapewniane na okres do trzech (3) nocy.
Ograniczenie dotyczące maksymalnego czasu zapewniania niezbędnego zakwaterowania, o którym mowa powyżej, nie obowiązuje w odniesieniu do osób z ograniczoną sprawnością ruchową, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r., dotyczącego praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą (Dz. Urz. UE L 204 z 26.07.2006, str. 1). Dotyczy to także osób towarzyszących tym osobom, kobiet w ciąży, osób poniżej 18 roku życia podróżujących bez opieki oraz osób wymagających szczególnej opieki medycznej, pod warunkiem, że Organizator został poinformowany o ich sytuacji przynajmniej 48 godzin przed rozpoczęciem Imprezy turystycznej.
Organizator zapewnia Podróżnemu podstawowe ubezpieczenie, jednak ze względu na jego ograniczony zakres Podróżny powinien samodzielnie zdecydować o wykupieniu dodatkowego ubezpieczenia, jeśli zajdzie taka potrzeba. Realizacja świadczeń wynikających z polisy ubezpieczeniowej leży wyłącznie po stronie ubezpieczyciela. Organizator oraz inne biura nie pełnią roli pośrednika w wypłacie odszkodowań ani nie mają wpływu na decyzje ubezpieczyciela dotyczące ewentualnej odmowy wypłaty świadczeń.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o imprezach turystycznych, Organizator posiada zabezpieczenie finansowe w formie gwarancji ubezpieczeniowej wystawionej przez Signal Iduna. Kontakt do ubezpieczyciela to:
SIGNAL IDUNA Polska TU S.A.
Regionalne Centrum Obsługi Ubezpieczeń
Sokolska 65
40-087 Katowice
tel. +48 32 3511784
mobile: + 48 604 795 014
infolinia +48 22 50 56 506
(dalej „Ubezpieczyciel”). W razie problemów z realizacją usług z powodu niewypłacalności Organizatora, Podróżni mają prawo kontaktować się z ubezpieczycielem lub, jeśli to konieczne, z właściwym organem — Marszałkiem Województwa opolskiego, którego adres to Katowice, ul. Dąbrowskiego 23 (Adres do korespondencji : Katowice, ul. Ligonia 46)
Ubezpieczenie obejmuje sytuacje, gdy Organizator, mimo obowiązku, nie zapewni powrotu do kraju lub nie zwróci wpłat wniesionych przez Podróżnych w przypadku niewykonania umowy. W takich sytuacjach Podróżny powinien niezwłocznie zgłosić się do Ubezpieczyciela. Ubezpieczyciel powiadamia właściwego marszałka województwa, a następnie wypłaca zaliczkę na pokrycie kosztów powrotu Podróżnych do kraju w ciągu maksymalnie trzech dni roboczych, licząc od dnia otrzymania pisemnej dyspozycji od marszałka lub wskazanej przez niego jednostki.
Wypłata środków z gwarancji ubezpieczeniowej obejmuje:
a) pokrycie kosztów powrotu Podróżnego z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego miejsca powrotu,
b) zwrot wpłat dokonanych na poczet imprezy turystycznej,
c) zwrot części wpłat wniesionych za imprezę turystyczną.
Organizator odpowiada za realizację Usług Turystycznych objętych Umową, niezależnie od tego, czy wykonuje je sam, czy też za pośrednictwem innych dostawców usług turystycznych. Jeżeli przepisy szczególne ograniczają zakres lub warunki odpowiedzialności dostawców tych usług, takie same ograniczenia odnoszą się również do Organizatora.
Podróżnemu przysługuje prawo do obniżenia ceny za każdy okres, w którym wystąpiła niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznie przez Podróżnego (działaniem lub zaniechaniem). W tej kwestii mają zastosowanie także postanowienia zawarte w par. VI niniejszych Warunków Uczestnictwa.
Kwoty związane z obniżką ceny, odszkodowaniem lub zadośćuczynieniem, o których mowa powyżej, będą odpowiednio pomniejszane, jeśli Podróżny skorzystał już z odszkodowania lub obniżki ceny wynikającej z przepisów takich jak rozporządzenie (WE) nr 261/2004 dotyczące praw pasażerów lotniczych, rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 dotyczące praw pasażerów kolejowych, rozporządzenie (WE) nr 392/2009 odnoszące się do przewoźników morskich, rozporządzenie (UE) nr 1177/2010 dotyczące przewozu morskiego i śródlądowego oraz rozporządzenie (UE) nr 181/2011 dotyczące przewozu autobusowego i autokarowego, a także innych właściwych przepisów.
Organizator nie ponosi odpowiedzialności za niezgodności z Umową, jeśli wykaże, że ich przyczyną była wyłącznie wina Podróżnego lub osoby trzeciej niezwiązanej z realizacją Usług Turystycznych, których nie dało się przewidzieć lub uniknąć, albo że niezgodności wynikły z nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności.
Organizator nie odpowiada za Podróżnych, którzy zrezygnują z uczestnictwa w Imprezie turystycznej w jej trakcie, chyba że rezygnacja nastąpiła z powodów określonych w par. VI niniejszych Warunków Uczestnictwa oraz przepisach ustawy o imprezach turystycznych. Organizator nie gwarantuje także miejsca w środku transportu (np. busie, autokarze, samolocie) w przypadku, gdy Podróżny samowolnie, bez zgody Organizatora, zmieni miejsce wsiadania lub wylotu.
Organizator nie ponosi odpowiedzialności za odmowę wjazdu Podróżnego do danego kraju przez odpowiednie służby graniczne lub imigracyjne, jeśli wynika to wyłącznie z działań lub zaniechań tych służb i nie jest zawinione przez Organizatora. W takich przypadkach mają zastosowanie również postanowienia pkt XII niniejszych Warunków Uczestnictwa.
Organizator nie odpowiada za utratę lub uszkodzenie bagażu, jeżeli powstały one z winy Podróżnego lub osoby trzeciej niezwiązanej z realizacją usług turystycznych, albo były skutkiem nieuniknionych, nadzwyczajnych okoliczności.
Organizator nie bierze odpowiedzialności za zmiany programu imprezy turystycznej dokonane na życzenie i za zgodą Podróżnego, jak również nie odpowiada za umowy zawierane przez Podróżnego z podmiotami trzecimi w miejscu pobytu bez pośrednictwa Organizatora.
Odpowiedzialność Organizatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Usług Turystycznych podczas imprezy jest ograniczona do trzykrotności ceny imprezy turystycznej. Nie dotyczy to jednak szkód na osobie ani szkód powstałych z umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa Organizatora.
Ponadto, odpowiedzialność Organizatora jest ograniczona zgodnie z postanowieniami umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Przed zawarciem Umowy Organizator ma obowiązek przekazać Podróżnemu informacje wskazane w art. 40 ustawy o imprezach turystycznych.
Organizator musi także poinformować Podróżnego o szczególnych zagrożeniach dla zdrowia lub życia związanych z miejscem planowanej Imprezy turystycznej oraz o możliwości wykupienia odpowiedniego ubezpieczenia z tym związanego.
Od dnia 16 lipca 2006 r., zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 grudnia 2005 r., dotyczącym wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych objętych zakazem świadczenia usług oraz obowiązkiem informowania pasażerów o tożsamości przewoźnika lotniczego, Organizator zobowiązany jest do poinformowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tym, kto będzie realizował przewóz. Jeśli w dniu zawarcia Umowy przewoźnik nie jest jeszcze znany, Organizator tymczasowo poda nazwę przypuszczalnego przewoźnika. Po ustaleniu ostatecznego przewoźnika, Organizator niezwłocznie poinformuje o tym Podróżnego. Również w przypadku zmiany przewoźnika po zawarciu Umowy, Podróżny zostanie o tym natychmiast powiadomiony. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany linii lotniczych i numerów lotów, co może skutkować także zmianą rozkładu przelotów.
W sytuacji, gdy Podróżny znajdzie się w trudnej sytuacji, na przykład gdy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności nie jest możliwe zapewnienie mu powrotu do kraju zgodnie z Umową, Organizator niezwłocznie udzieli mu stosownej pomocy. Pomoc ta obejmuje przede wszystkim przekazanie informacji dotyczących świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych oraz wsparcia konsularnego, a także pomoc w korzystaniu ze środków komunikacji na odległość (w tym elektronicznej) oraz wsparcie w uzyskaniu świadczeń zastępczych. W tym zakresie mają zastosowanie również postanowienia pkt V niniejszych Warunków Uczestnictwa.
Organizator może jednakże zażądać opłaty za udzielenie tej pomocy, jeśli trudna sytuacja powstała z wyłącznej, umyślnej winy Podróżnego lub w wyniku jego rażącego niedbalstwa. Wysokość takiej opłaty nie może przekraczać rzeczywistych kosztów poniesionych przez Organizatora.
Podróżny jest odpowiedzialny za naprawienie szkód wyrządzonych Organizatorowi, innym uczestnikom wyjazdu, hotelom, apartamentom, liniom lotniczym oraz innym podobnym podmiotom. Odpowiada również za uszkodzenia przedmiotów należących do tych podmiotów.
Podróżny ponosi odpowiedzialność materialną za szkody, które powstały z jego winy lub z powodu niedostatecznego nadzoru nad osobami, za które jest odpowiedzialny, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach Kodeksu cywilnego.
Podróżny ma prawo do świadczeń zapewnionych przez Organizatora zgodnie z Umową. W trakcie trwania Imprezy turystycznej może korzystać z fachowej pomocy oraz opieki przedstawicieli Organizatora.
Zawierając Umowę, Podróżny zobowiązuje się do:
W sprawach nieuregulowanych w niniejszych Warunkach Uczestnictwa mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o imprezach turystycznych.
W przypadku powstania sporów strony będą dążyć do ich rozwiązania na drodze polubownej. Korzystanie z pozasądowych metod rozstrzygania reklamacji i dochodzenia roszczeń jest dobrowolne. Postanowienia tego paragrafu mają charakter informacyjny i nie nakładają na Podróżnego ani Organizatora obowiązku korzystania z tych pozasądowych procedur.
Organizator zobowiązany jest poinformować pisemnie lub za pomocą innego trwałego nośnika o swojej zgodzie lub odmowie udziału w postępowaniu dotyczącym pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, jeśli reklamacja złożona przez konsumenta nie została rozwiązana. Zasady przeprowadzania takich postępowań oraz obowiązki przedsiębiorców w tym zakresie regulują odrębne przepisy prawa, w tym w szczególności ustawa z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U. 2016, poz. 1823) oraz regulacje stosowane przez właściwe podmioty zajmujące się rozstrzyganiem sporów konsumenckich.
Szczegółowe informacje o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń przez Podróżnego-konsumenta oraz o zasadach dostępu do tych procedur można znaleźć w siedzibach i na stronach internetowych powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów, organizacji społecznych zajmujących się ochroną konsumentów, Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, a także na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod adresem: https://www.uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi jawny rejestr podmiotów uprawnionych do prowadzenia postępowań w sprawach pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich.
Podróżny będący konsumentem ma między innymi prawo zwrócić się do stałego polubownego sądu konsumenckiego (zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej) z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu wynikającego z zawartej Umowy. Może także wystąpić do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej (na podstawie art. 36 tej samej ustawy) o wszczęcie mediacji w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu z Organizatorem.
Podróżny może również uzyskać bezpłatną pomoc w rozstrzyganiu sporu, zwracając się do powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub do organizacji społecznych zajmujących się ochroną praw konsumentów (np. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).
Dodatkowo, skargę można złożyć za pośrednictwem platformy internetowej ODR dostępnej pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr/, która jest również źródłem informacji na temat różnych form pozasądowego rozstrzygania sporów pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami.
Niniejsze Warunki Uczestnictwa obowiązują dla Imprez realizowanych od dnia 22 sierpnia 2025 roku.
Jesteśmy tu, aby spełniać Twoje marzenia o wyjątkowych podróżach! Napisz do nas lub zadzwoń- z radością pomożemy stworzyć Ci niezapomniane wspomnienia!
© 2023 Gąska Travel. Realizacja: Oliwia W.